UMNO Mahu Ganti PAS

Thursday 24 June 2010

Salah satu perangai manusia yang pelik adalah sentiasa mengidamkan apa yang dia tak ada, seperti kata sesetengah orang seni, "indah sebelum dimiliki". Cuba kita lihat pada proses memiliki kereta. Sebelum kita memiliki kereta yang kita idamkan, pemikiran kita hanya akan tertumpu pada yang indah-indah saja yang ada pada kereta itu.

Sebaik saja kita mendapatkannya tak payah tunggu lama untuk kita mula melihat segala kelemahan yang ada pada kereta yang telah kita miliki itu, hilang terus segala kelebihan yang ada padanya. Kita mula memasang mata melihat kereta lain pula, yang belum kita miliki.

Hal yang serupa juga berlaku pada hubungai suami isteri. Sebelum berkahwin iaitu semasa proses bercinta, segalanya indah bagi kita, keburukan pasangan seolah-olah tertutup rapat tiada ruang untuk muncul dalam pemikiran kita.


Selepas kahwin, pintu kelebihan pasangan mula tertutup sedikit demi sedikit, manakala pintu keburukan pasangan mula terbuka sedikit demi sedikit sehingga akhirnya segala yang buruk saja terpampang di fikiran. Di saat itu, kepunyaan orang lain mula menjadi lebih indah dan begitulah silih berganti dalam apa sahaja perkara.

Dalam Politik pula, UMNO nampaknya mencemburui PAS dari segi sokongan golongan orang yang cintakan agama. Kita lihat dari dahulu UMNO sedikit demi sedikit cuba menyerupai PAS dalam menghampiri perjuangan Islam dan yang terbaru ini mereka ternyata mahu menggantikan PAS sebagai sebuah parti islam dengan membawa masuk puluhan "ulama" berkelulusan PhD. Baca laporan ini.

Banyak juga kenyataan bahawa akan masuk lagi ratusan para ulama berkelulusan PhD ke dalam UMNO, mereka bersungguh-sunggur mahu menggantikan PAS agaknya...! PAS pula bagaimana, kita sendiri boleh melihat perkembangan PAS dari dulu hingga sekarang.
Share on :

No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2015. ABU.
Design by Herdiansyah Hamzah. Published by Themes Paper. Powered by Blogger.
Creative Commons License